Waar hoge kwaliteit en lage prijzen samenkomen
globe
E-mail feedback

E-mail feedback

mails van website komen niet meer aan

E-mail feedback
Gouwepeer
29-07-2025 07:21
mails van website komen niet meer aan
Ik heb een website met een 2 stappen verificatie vanwege mijn adminrechten. Dit heeft gewerkt en zelf heb ik geen wijzigingen aangebracht. Nu moet ik om in te loggen weer een code die via de mail komt invullen, maar die mail komt maar niet (ook niet in de spam map). Hebben jullie iets gewijzigd aan de serverinstellingen waardoor dit niet meer werkt? Ik heb als het goed is nog wel een lijstje met back-up codes die ik in zo'n geval kan gebruiken om alsnog in te loggen.
Gouwepeer
29-07-2025 18:12

Ik heb nog even in mijn mails gekeken. De laatste mail met een verificatiecode heb ik op 29-06-2025 gehad, een maand geleden dus. Ergens tussen toen en nu moet er dus iets zijn gewijzigd. Nu zit ik mij te bedenken dat ik nog wel eens een softwareupdate voor mijn site heb gehad, dat was op 15-07-2025, dus binnen de tijd van het verlopen van de vorige code. Nu heb ik deze melding in de log staan: email failed: Call to undefined function Symfony\Component\Mailer\Transport\Smtp\Stream\proc_open() src/vendor/symfony/mailer/Transport/Smtp/Stream/ProcessStream.php:48

Gouwepeer
29-07-2025 18:16

Dit is de reactie van de maker van de software: Presumably they enabled the proc_close function in PHP on the server, or they switched to SMTP for email sending.

Gouwepeer
29-07-2025 20:29
Ik heb nog even een testje gedaan. Een wachtwoordreset kan niet uitgevoerd worden omdat de mails niet worden verstuurd (software geeft een foutmelding). Potentiële leden die zich willen registreren krijgen ook geen activatielink toegestuurd via de mail, want dat werkt dus ook niet. Het gaat om Xenforo forumsoftware die gebruik maakt van een ingebouwde php mail script.
Gouwepeer
29-07-2025 22:11

Inmiddels een test gedaan op mijn hostingpakket bij een andere hostingprovider, maar daar werkt alles wel gewoon. Het kan dus niet aan die update van mijn forumsoftware liggen. Wel zag ik na een zoektocht via Google dat server DA014 op 2 juli een behoorlijke tijd down is geweest (zie https://site.instatus.com/cmcl9b14f0070psalhi90rknn) en is gemigreerd naar een ander platform (zie https://site.instatus.com/cmd1nco0x01c7ie7e2pzpl1q4). Het lijkt mij aannemelijk dat het probleem daarmee te maken kan hebben.

Gouwepeer
29-07-2025 22:52
Ik heb het probleem inmiddels op weten te lossen door in plaats van de standaard ingestelde php script (wat wordt aanbevolen door de makers van Xenforo) te wijzigen naar de SMTP optie. De mails voor notificaties, wachtwoordherstel en ledenverificatie (bij nieuwe aanmeldingen) zijn nu weer werkend.
Site.nl
30-07-2025 11:27

Goedemorgen,

Bedankt voor je bericht in het forum.

Je moet inderdaad je emails verzenden via SMTP. Anders komen deze niet aan op hun bestemming.

Dat dit voorheen wel heeft gewerkt zonder SMTP te gebruiken is erg vreemd en zou niet mogen!

Fijn om te horen dat door het instellen van SMTP het nu wel werkt.